torsdag 6 februari 2020

Belåna sin aktieportfölj eller inte


Inlägget innehåller affiliatelänkar (Se footer)




Jag har på senaste tiden funderat mycket över att använda mig av Superlånet på Avanza , för att investera med. Jag har länge tänkt över ifall lån på aktier är en bra idé eller inte. Jag ska försöka dela med mig av mina tankar och även väga för och nackdelar mot varandra. 

Ända sedan min uppväxt har jag via Lyxfällan, familjen och samhället blivit inbankad att lån är dåligt, dåligt, dåligt! Att aldrig använda kreditkort. Men någonstans på vägen insåg jag att lån faktiskt inte alltid behöver vara negativa. Den stora skillnaden tänker jag att man kan förklara enkelt:

Dåliga lån (lån som KOSTAR pengar)
T.ex billån, blancolån, huslån

Dessa lån skapar inget värde och kostar i form av ränta.

Bra lån (lån som SKAPAR pengar)
Här har vi lån för att investera.

Att låna ger en hävstång som gör att vi faktiskt tjänar mer än om vi inte lånar. Visserligen med en viss risk (mer om detta längre ner) men också med full kontroll över hur mycket vi lånar.

bra lån

På Avanza finns Superlånet,  Nordnet finns Knockoutlånet.
Jag använder själv Superlånet på Avanza. 

Det går till så att du belånar dina värdepapper. Det innebär att ifall du lånat pengar och inte kan betala tillbaka lånet så kommer Avanza att ha dina värdepapper som säkerhet. Det är enbart vissa aktier och fonder som är med i Superlånet.

Ju mer pengar du har i aktier/fonder som är med i lånet, desto mer pengar kan du låna.
Beroende på vilken förmånsnivå du är på så får du olika villkor. Ett bra sätt att höja förmånsnivån är att skapa ett "hushåll" med t.ex din sambo. Då höjs era förmånsnivåer automatiskt.


För mig som är nivå Platina så kan jag låna uppemot 30 000kr med NOLL i ränta. Jag kan alltså låna pengar gratis. Sedan kan jag låna uppemot 80 000kr för 0,99% ränta. Därefter följer ytterligare två nivåer. 

Men det är dessa första som verkligen är intressanta. För låt säga att jag lånar 80 000kr och investerar dessa med en årlig avkastning på 4%, då får jag ut 3200kr-800kr (ränta 0,99%)=2400kr. Jag får alltså ut 2400kr MER än om jag inte använt lånet.

Precis den här principen använder banker när de lånar pengar som de sedan lånar ut till sina kunder. 


Hur ska jag tänka?

Att använda belåning ger hävstång, du kan alltså tjäna mer och snabbare än utan. MEN, det går åt andra hållet också, du kan förlora pengar snabbare. 

Mina tips för dig som är intresserad av aktielån:

1. Belåna dig enbart om du vet att du har ett stadigt inflöde av pengar från en lön som du kan avsätta 1000-lappar ifrån varje månad
2. Ligg inte för nära gränsen, kan du belåna 80 000kr så lägg dig runt tex 70 000, så slipper du att ränta förändras när du passerar gränsen.
3.  Belåna dig med max 10-15%
4. Se lånet som en turbo och var beredd att betala tillbaka lånet om villkoren skulle försämras. 
5. Använd lånet för att investera i stora stabila bolag eller gärna billiga breda fonder. INTE förhoppningsbolag eller möjliga raketer. 
6. Undvik lån om du är nybörjare på aktier eller känner minsta osäkerhet.

Summa summarum är att ett lån kan vara ett fantastiskt sätt att korta ner resan mot ekonomisk frihet och att skapa en turbo i sparandet. Men det kan också vara förödande i fel händer. 
Med det sagt, människor lånar till bilar som ofta tappar stora summor innan de ens hunnit ur bilhallen utan att blinka, medan många blir rädda av tanken att låna till aktier (som med stor sannolikhet stiger i värde).

Hoppas ni haft nytta av inlägget och läs gärna själva mer på Avanza.  



Kom ihåg: All investering sker på egen risk. Värdepapper kan både stiga och sjunka i värde. Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. All text på sidan ska ses som information och inspiration. Frihetsgud tar inget ansvar över hur informationen används eller ev skada eller förlust som kan uppstå pga val gjorda av informationen eller länkarna i texten. Läs på själv och bilda din egen uppfattning.



















/Frihetsgud

3 kommentarer:

  1. Belåning är verkligen underbar så länge man har medvind...

    Gillar dina punkter i stort:
    1. Som pensionär utan lön är jag stort tveksam till att ha kvar min belåning, eller i alla fall vill jag sänka den stort. Tycker man bör se på HELA sin ekonomis belåning. Är man utan konsumtionslån och har rimligt eller inget bolån tror jag att jag kan tänka mig viss aktiebelåning även som pensionär.
    2. Under 2018 låg jag för nära gränsen att byta räntesats och ibland hände det att jag fick högre ränta ett par dar. Nu tänker jag utnyttja 75% av utrymmet, ungefär som du skriver.
    3. 10-15% tänker jag kanske vara belånad som pensionär (se punkt 1), men nu tycker jag 20-25% är OK.
    4. Grejen är ju att lånet kan tas eller betalas tillbaka på stubinen om något händer.
    5. Det är bara "kvalitetsföretag" som har högt och belåningsvärde så det ger sig själv.
    6. Absolut undvika som nybörjare. Tycker även belåning gör att man får ha mer passning på portföljen.

    SvaraRadera
  2. Tack för din feedback. Håller med, har man en stark inkomst kan man säkert belåna sig lite mer än sen när man gått i pension. Då hade jag inte velat vara för högt belånad :)

    SvaraRadera
  3. Kan inte hålla med om att huslån skulle vara ett dåligt lån. Mitt eget bolån tex kostar mig drygt 1500 kr i månaden i räntor och amortering, medan värdet på min bostad ökar med i snitt ca 20000 per månad. Detta baserat på vad grannars motsvarande bostäder sålts för de senaste 7 åren. Dessutom talar tiden till din fördel på ett huslån. Inflationen är på din sida hela vägen under amorteringstiden. Lönen ökar med åren samtidigt som den ursprungliga lånesumman inte är lika mycket värd i sslutändan.

    SvaraRadera

TJÄNSTER SOM JAG REKOMMENDERAR

En lista med olika bra tjänster . De flesta är gratis. Inlägget innehåller affiliate-länkar Här kommer en lista med olika tjänster som jag s...