söndag 2 februari 2020

Fiskaren

Detta är historien om fiskaren, en klassiker som går att applicera i livet.

En företagare var på semester till en liten by på en paradisö. En dag när han gick längs med stranden mötte han en fiskare som hejade glatt och höll upp en stor fisk han fångat. 

"Hur lång tid tog det för dig att fånga den?" frågade företagaren som var rejält imponerad av fisken.

"En liten stund bara" svarade fiskaren och började packa ihop sina saker. 

"Men varför stannar du inte kvar längre ute på havet och fångar mer fisk?" frågade företagaren.

Fiskaren tittade ner på sin fångst och svarade:
"Detta är mer än tillräckligt för idag" 

Företagaren såg fundersam ut och frågade: "men vad har du tänkt göra med resten av dagen då?" 

"Jag kommer att laga fisken, sen leka med mina barn, sedan ta en skön promenad med min fru, sen efter middagen ska jag ner på stranden för att umgås med mina vänner" sa fiskaren med ett leende på läpparna.

Företagaren såg förvånad ut och sa "men varför ge upp redan?" "du har ju uppenbarligen bra flyt idag och det verkar finnas massor med fisk. "du borde fånga ännu mera fisk och sälja borta på marknaden" "om du fortsätter med det i några veckor kanske du kan köpa en båt, så du kan fånga ÄNNU mer fisk"

"Hmm, intressant" svarade fiskaren. "Men varför skulle jag vilja fånga mer fisk?"

"Ju mer du fångar, desto mer kan du sälja" svarade företagaren. "Du kanske till och med lyckas sälja så mycket att du kan anställa dina vänner!" 

"Anställda mina vänner?" frågade fiskaren. "Varför skulle jag vilja det?"

Företagaren svarar:

"Jo för att det verkar inte vara så stor konkurrens här, det finns möjligheter att göra massor med pengar här. Om några år av hårt arbete så kanske du kan ha en hel flotta av båtar som fångar fisk åt dig, så du kan tjäna miljoner!" 

"Miljoner?" Utbrister fiskaren. "Men vad ska jag med massa miljoner till?"

Företagaren drog på ett stort leende och svarade:

"Kolla här, det här är det bästa. Om du gör detta så kan du på sikt gå i pension tidigare. Då skulle du kunna spendera tid med dina barn, promenera med din fru, laga god mat och spendera tid med dina vänner" 

"Men jag gör ju redan det?" svarade fiskaren och såg förvirrad ut. 


En tänkvärd historia. Vad tänker du när du läser denna?

















/Frihetsgud




1 kommentar:

  1. Hej, jag är Martin Reed, om du är redo att få en lånekontakt. Benjamin via e-post: 247officedept@gmail.com, WhatsApp: +1989-394-3740 Jag ger kredit till sin tjänst. De ger mig summa 2.000.000,00 Euro till avkastning på 2% avkastning. Inom fem arbetsdagar. Benjamin arbetar med gruppinvesterare till ren lån- och skuldfinansiering vid låg avkastning för att betala dina räkningar eller köpa ett hem eller öka ditt företag. snälla, jag råder alla där ute som är i behov av lån och kan vara pålitliga, pålitliga och kapabla att återbetala vid tidpunkten för medel.

    SvaraRadera

TJÄNSTER SOM JAG REKOMMENDERAR

En lista med olika bra tjänster . De flesta är gratis. Inlägget innehåller affiliate-länkar Här kommer en lista med olika tjänster som jag s...