tisdag 15 oktober 2019

Vad är livskvalité för dig?

Vad är livskvalité för dig?

Vad betyder egentligen livskvalité och hur hänger det ihop med sparande och ekonomisk frihet? Få svaren i dagens inlägg!



Vad är livskvalité för dig?


En lärdom som jag lärde mig under en period av arbetslöshet efter gymnasiet, det var att själva grejen att bara vara "ledig" och gå runt hemma största delen av veckan lämnar en i ett konstigt vacuum. Man borde kännas sig helt fri och kunna njuta av varje sekund, men jag upplevde snarare motsatsen. En stress att vilja träffa människor, en konstig känsla av att tiden stod stilla och ensamhet.

Givetvis är det inte så att alla skulle uppleva detta, jag var ju trots allt inte ekonomiskt fri utan arbetslös men min poäng är att det som många som börjar spara i aktier drömmer om, den stora friheten, är inte alls det man tror att det är.
Utan det är först när man börjar utforska lediga dagar, semestrar och arbetslösheter som man börjar inse vad det är som ger livskvalité just för en själv. När man hittar de saker i ens liv som ger detta och börjar leva efter det, först då skulle jag säga att man ska börja tänka på att sluta jobba/bli ekonomiskt oberoende.

I mitt eget fall jobbar jag ungefär 80% just nu vilket jag trivs kanon med i nuläget. Tack vare diverse OB-tillägg kommer jag ändå upp i en fulltidslön.
Jobbet ger mig en stor social krets, umgänge, en känsla av tillhörighet och ansvar, en riktning, trygghet och en rutin. Alla dessa faktorer måste finnas med i livet, även om man slutar jobba. Det är sådant som kommer gratis i många jobb men som kräver mycket planering och tid för att få till om du är arbetslös (eller ekonomiskt fri).

Mitt tips till alla er som siktar på ett liv som ekonomiskt oberoende, kör hårt men hitta vad det är du vill göra med all ledig tid på vägen, så du inte står där 20 år senare och har jobbat dagar, kvällar, helger och är supernöjd, och sen slås av...Vad nu då? 

Vad är livskvalité för dig



Tips på saker som ger livskvalité för många människor:

Här kommer en lista med saker som både jag och människor i min närhet upplevt ökar känslan av livskvalité. Försök att få in mycket av detta i din vardag och liv, så kommer du förhoppningsvis märka av skillnad. Klassiska tips, men det beror på att de är tidlösa och bra tips.

  • Umgås med familj
  • Var ute i naturen
  • Promenera
  • Sola och bada
  • Rör dig mycket
  • Spendera mycket tid utomhus
  • Ha djupa konversationer med andra människor
  • Plocka bär, frukt, svamp, blommor
  • Odla/trädgårdspyssel
  • Träffa vänner
  • Anordna/delta på roliga event och aktiviteter
  • Håll hemmet städat och ordnat
  • Träna
  • Dansa
  • Sjung
  • Utbilda dig
  • Res
  • Laga god mat
  • Tänd ljus
  • Lyssna på musik/inspirerande podcasts
  • Läs böcker
  • Jobba med egna projekt
  • Spela instrument
  • Ta hand om din kropp och sinne
  • Öva tacksamhet över det du har

Tips på saker som sänker livskvalité för många människor:

Känner mig tvungen att göra en annan lista nedan som jag av egen erfarenhet och har hört från andra är faktorer som tyvärr leder åt andra hållet. Skapar dåliga känslor och upplevelser. Undvik dessa i så stor mån som möjligt:

  • Spendera många timmar på sociala medier och på din smartphone
  • Kolla timvis av TV
  • Använda alkohol/droger/tobak i stor mängd
  • Vara inomhus för mycket
  • Jobba för mycket
  • Undvika sociala event
  • Låta hemmet vara stökigt/smutsigt
  • Läsa nyheter hela tiden
  • Träna för ensidigt
  • Inte träna alls
  • Äta skräpmat
  • Fokusera överdrivet på ytlighet (kläder, stil, möbler, utseende)
  • Jämföra sig med andra
  • För mycket fokus på allt som du inte har




Det kan låta självklart när man läser i listorna, men i själva verket så blir det lite ur båda listorna omedvetet hela tiden, det blir lätt något som fallerar.
Men se detta som inspiration och gör gärna din egen lista som du tror kan hjälpa dig den dagen du blir ekonomiskt fri. 

För det kommer inte bli lätt bara för att du har pengar, men samtidigt är ekonomisk frihet en otrolig möjlighet som få får uppleva.

Kör hårt hela vägen men glöm inte att ta hand om hjärtat och dig själv på vägen, och hitta det som får dig att sprudla av glädje och energi. 

Livskvalité








Frihetsgud






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

TJÄNSTER SOM JAG REKOMMENDERAR

En lista med olika bra tjänster . De flesta är gratis. Inlägget innehåller affiliate-länkar Här kommer en lista med olika tjänster som jag s...